مقدمه

کنترل و مدیریت حساب و دارایی ها همیشه کار آسانی نیست. اگر بخواهیم حساب هایمان را دستی کنترل کنیم قطعا وقت زیادی را از ما خواهد گرفت و شاید حتی در ثبت دخل و خرج به اشتباهاتی برخورد کنیم. امروز با یک اپلیکیشن هوشمند به نام فانوس آشنا خواهیم شد که یک حسابدار شخصی برای هر فردی است.

معرفی

افزودن دارایی

هنگامی که اپلیکیشن را برای اولین بار اجرا می کنیم یک راهنمای مختصر و مفید در مورد اپلیکیشن برای ما به نمایش در می آید. هنگامی که قصد ثبت دخل و خرجمان را داریم در ابتدا باید حساب و دارایی های خود را به فانوس معرفی کنیم.

در فانوس می توانیم به ۷ روش دخل و خرجمان را دسته بندی کنیم که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم:

  1. حساب بانکی
  2. پول نقد
  3. ارز
  4. سکه
  5. طلا
  6. اوراق بهادار و سهام
  7. سایر

همانطور که در تصاویر بالا مشاهده می کنید فانوس یک اپلیکیشن تمام عیار برای هر فردی است که با حساب و کتاب هایش سر و کار دارد. از یک دانشجو گرفته تا یک طلافروش!

دخل و خرج

همانطور که گفته شد فانوس برای مدیریت دخل و خرج، ثبت آن ها و گزارش گیری است. برای ثبت دخل و خرج پس اینکه دارایی خود را به اپلیکیشن اضافه کردیم بایستی به منوی تراکنش های مراجعه کنیم.

منوی تراکنش ها آخرین دریافتی ها و پرداختی های اپلیکیشن را نشان می دهد. با انتخاب گزینه افزودن (+) در پایین صفحه سمت چپ می توانیم تراکنش جدیدی را ثبت کنیم. هنگامی که گزینه افزودن را انتخاب کنیم با صفحه زیر روبرو خواهیم شد.

بخش های مختلف این قسمت عبارت اند از:

  • رقم تراکنش: هر تراکنشی دارای یک رقم است. از آنجایی که فانوس برای ایرانیان ساخته شده است پس رقم را باید بر اساس واحد پولی ایران که ریال است وارد کنیم.
  • دسته بندی: وجود دسته بندی به ما کمک می کند که فرایند ثبت دخل و خرج را سریع تر و هنگام گزارش گیری، گزارش دقیق تری داشته باشیم.
  • توضیحات: همانند دسته بندی، در صورتی که تراکنش نیازمند توضیحات اضافه باشد می توانیم آن را در این قسمت ثبت کنیم.
  • تگ: امکان وجود ثبت تگ (هشتگ) برای تراکنش های ما وجود دارد. برای مثال می خواهیم تمام تراکنش های دانشگاه خود را مشخص کنیم به راحتی با تعریف #دانشگاه می تواتیم این کار را انجام دهیم. وجود تگ به عملیات دقیق دسته بندی کمک شایانی خواهد کرد.
  • ساعت و تاریخ: ثبت ساعت و تاریخ تراکنش به ما در فرایند مدیریت حساب ها کمک می کند.

همانطور که مشاهده شد، فانوس برای یک تراکنش انواع روش های دسته بندی را ارائه کرده است که به ما کمک می کند تراکنش های خود را به طور دقیق ثبت کنیم.

گزارش ها

همانطور که انتظار می رود یک اپلیکیشن مدیریت حساب و دارایی بایستی توانایی گزارش گیری از وضعیت حساب ها را داشته باشد. فانوس در این قضیه بسیار خوب عمل کرده است و گزارش ها را در سه حالت دریافتی ها، پرداختی ها، جامع دسته بندی می کند.

نکته جالب این بخش این است که امکان گزارش گیری از تگ ها (هشتگ) نیز وجود دارد.

ابزارها

فانوس دو ابزار کاربردی را نیز به همراه دارد.

  • ابزار بودجه بندی
    همیشه ما برای خرید وسایل مورد نیازمان پول کافی نداریم بنابراین باید به صورت دوره ای هزینه ای را برای آن خرید کنار بگذاریم، برای اینکه این فرایند قابل مدیریت باشد می توانیم از ابزار بودجه بندی فانوس استفاده کنیم. بودجه بندی فانوس امکان تعیین دسته بندی بودجه و مبلغ آن را به صورت ماهیانه فراهم می کند همچنین با فعال کردن گزینه ارسال ایمیل به محض نزدیک شدن به زمان بودجه برای شما یک ایمیل ارسال می کند.
  • ابزار یادآوری
    وجود یک یادآور به ما در به یاد آوردن مواردی همچون سررسید قسط وام بانکی یا تاریخ چک کمک می کند. فانوس نیز در ابزار یادآوری خود این نکات را در نظر گرفته است و یک یادآور عالی طراحی کرده است.
امنیت

از آنجایی اپلیکیشن فانوس حاوی اطلاعات مهمی همچون لیست حساب ها، چک ها و… است پس امنیت آن بسیار مهم تلقی می شود. امنیت اپلیکیشن فانوس توسط رمزعبور ۴ رقمی تعیین می شود. همچنین اگر تلفن همراه شما به حسگر اثر انگشت مجهز باشد آنگاه فانوس می تواند از اثر انگشت شما نیز جهت احراز هویت ورود به اپلیکیشن استفاده کند.

جمع بندی

در این مقاله با اپلیکیشن حسابداری شخصی فانوس آشنا شدیم. فانوس دارای مزیت های زیادی همچون افزودن انواع دارایی، ایجاد گزارش ها به صورت خروجی اکسل، بودجه بندی و یادآوری است. در کنار تمامی این ویژگی ها یک ویژگی مهم فانوس رایگان بودن آن است.